نبشی از کجا بخریم؟ انواع نبشی پرسی و فابریک

مقالات آهن و فولاد تیر 28, 1402

خرید نبشی

نبشی

نبشی را می توان یکی از پرکاربرد ترین مصالح فلزی در ساختمان نام برد. نبشی ها دارای شکلی پیچ مانند بوده که به صورت تکی یا مرکب در قسمت های مختلف سازه به کار برده می شوند و هر نوع نبشی ، کاربرد خاص خود را دارد که باید مورد توجه کارفرامایان و مهندسان قرار گیرد.

قیمت نبشی

برای مشاهده قیمت نبشی میتوانید از صفحه نمایش قیمت نبشی ، استفاده نمایید.

از کجا نبشی بخریم؟

برای مشاهده لیست فروشندگان نبشی و کارخانجات تولیدکننده نبشی ، میتوانید از این صفحه استفاده کنید ، همچنین اگر قصد خرید نبشی دارید هم میتوانید از صفحه آگهی دهندگان فروش نبشی استفاده نمایید.

نبشی فولادی

نبشی ( angel ) فولادی مقطعی طویل است که از دو بال تشکیل شده که عرض این بال‌ها می‌تواند مساوی یا نامساوی باشد. زاویه بین این دو بال نیز می‌تواند 90 درجه باشد که در این صورت آن را با حرف انگلیسی L می‌شناسند و اگر دو بال با زاویه‌ای متفاوت در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند آن را با حرف انگلیسی V نمایش می‌دهند.

قیمت نبشی

قیمت نبشی

انواع نبشی

معمولا نبشی به دو صورت نبشی فابریک و نبشی پرسی تولید میشوند.

۱- نبشی فابریک

نبشی فابریک به این صورت تولید می شود که شمش های فولادی وارد کوره حرارتی شده و با عبور از قفسه های مخصوص ، مقطع آن ها کاهش یافته و به نبشی فابریک تبدیل می شوند.

۲- نبشی پرسی

نبشی پرسی معمولا از ورقه هایی فولادی که دارای طولی 6 متری می باشند ساخته میشوند که ورقه ی فولادی مذکور از وسط عرضی خود به دو قسمت خم شده و اماده ی ارائه به بازار میشود. در تولید نبشی پرسی، از دستگاه رول فرمینگ به منظور پرس کردن ورق های فولادی استفاده می شود.

 

تفاوت نبشی با ناودانی و سپری

مقاطع فولادی نبشی، ناودانی و سپری دارای تفاوت ها و شباهت هایی هستند. هر ۳ از نظر روش ساخت در دو روش پرسی و فابریک تولید می شوند و در ساخت و ساز بسیار کاربردی اند و تفاوت های آن می توان به ظاهر و نحوه استفاده از آن ها اشاره داشت چرا که نبشی به شکل L، سپری ها به شکل T و ناودانی در شکل های U و C در بازار موجود هستند و سپری به شکل تک ولی نبشی به صورت دوبل نیز استفاده می شود.

انواع نبشی

انواع نبشی

جنس انواع نبشی

جنس به کار رفته در نبشی به خاطر کاربرد آن ، بسیار مهم می باشد و حتما باید در استفاده از نبشی ها ، جنس آن مد نظر قرار گیرد.

۱- نبشی آلمینیومی

نبشی آلومینیوم از فلز سبک آلومینیوم ، به دو روش پرسی و فابریک ساخته می شود. از ویژگی های نبشی آلومینیوم می توان به حمل آسان به علت وزن سبک، مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی، قابلیت بازیافت مجدد و … اشاره کرد. از نبشی آلمینیوم در خطوط انتقال برق، انواع سازه‌ ها، ساخت پل‌ های شهری، صنایع هوایی و دریایی استفاده می شود.

۲- نبشی فولادی

این نوع نبشی ها از فولاد مستحکم تولید می‌شود و بیش‌تر در مصارف ساختمانی به کار می روند؛ به همین دلیل به آنها نبشی های ساختمان نیز گفته می‌شود. نبشی های فولادی در محل هایی که نبشی به طور مدام در برخورد با آب و رطوبت است استفاده نمی شود؛ زیرا ممکن است به مرور زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی شوند.

همچنین از نبشی های فولادی در اتصال تیر به ستون، تیر آهن به تیر بار و یا ستون در فوندانسیون نیز استفاده می‌شود.

۳- نبشی گالوانیزه

نبشی های گالوانیزه نبشی هایی فولادی با پوششی از روی می باشند که در برابر رطوبت و خوردگی تا حد زیادی مقاوم شوند. همچنین در شرایطی که امکان ترک خوردگی نبشی وجود دارد، استفاده از این نوع مناسب است.

4- نبشی استیل

نبشی های استیل از جنس stainless steel می باشد که در اصطلاح به آنها فولاد زنگ نزن یا ضد زنگ نیز می گویند. نبشی های استیل در مواقعی که امکان آسیب به سازه ها به علت مجاورت در مقابل آب و رطوبت وجود دارد بسیار کاربردی می باشند. برای مثال در سازه های نفتی ، کشتی سازی ها و همینطور سازه هایی که با مواد غذایی سروکار دارند این نوع از نبشی ها بهترین انتخاب محسوب میشوند.

از ویژگی های این نوع نبشی ها می توان به استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت جوشکاری اشاره کرد.

5- نبشی کرنربید

از نبشی کرنربید در ساخت دکوراسیون‌های داخلی و خارجی ؛کناف ساختمان، در ستون، سقف کاذب، دیوارها و.. استفاده می شود. این نوع نبشی از نظر ساخت و جنس انواع مختلفی دارد برای مثال از نظر جنس به گالوانیزه، چوبی و پلیمری (pvc) و از نظر سازه به نبشی کرنربید C شکل، U شکل، کرنر تراز، سقفی، UD28 ،CD60 و L25 دسته بندی می شوند.

انواع نبشی

نبشی بال مساوی

چنانچه طول دو ضلع نبشی با هم مساوی باشد به آن بال مساوی گفته می شود.

نبشی بال نامساوی

اگر طول بال های نبشی با هم برابر نباشد به آن بال نامساوی می گویند.

پس از جنس به کار رفته در نبشی ها ، شکل ظاهری نبشی از جمله مهمترین مواردی می باشد که خریدار در زمان انتخاب نبشی به آن توجه میکند. نوع شکل باید با توجه به طرحی باشد که پیش از ساخت سازه راه اندازی شده است.

ابعاد نبشی از نظر شکل ظاهری

۱ – نبشی بال مساوی

این نوع نبشی ها دارای دو بال ۹۰ درجه یکسان هستند. همچنین حرف ال (L ) به همراه یک عدد روی آنها درج شده است. برای مثال علامتL 200 نشان دهنده پروفیل با بال مساوی و سایز ۲۰۰ میلیمتر می باشد.

۱_۱ نبشی اسپیرال

یک نوع نبشی بال مساوی سبک است که از سایز ۲۰*۲۰*۲ تا ۵۰*۵۰*۵ ساخته می شود. نبشی اسپیرال در بازار با عنوان گرم نورد دیده بال مساوی شناخته می شود.

۲ – نبشی بال نامساوی

نبشی بال نامساوی دارای ۲ بال با اندازه های مختلف است. و روی آن حرف ال (L) به همراه دو عدد نوشته شده است. برای مثال L 300*200 نشان دهنده پروفیل با دو بال به اندازه های ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیمتر می باشد.

۳ – نبشی V شکل

این نوع نبشی ها از نظر شکل ظاهری، نبشی‌های V شکل هستند. و زاویه‌ای کم‌تر از ۹۰ درجه دارند که بسته به کارایشان این زاویه می‌تواند متفاوت باشد.

کاربرد نبشی

در صنعت و ساختمان ، نبشی ها کاربرد های متفاوتی دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • در پل ها برای اتصال به ستون
  • در ساخت ستون
  •  ساخت خرپاها و ستون های به کار رفته در اسکلت فلزی
  • در آسانسورها و در سقف های کرومیت و درون بتن های پوششی
  •  ساخت ساپورت لوله در نیروگاه ها, صنایع پتروشیمی و خطوط لوله
  •  کمک به تولید پایه برای تجهیزات ترافیکی
  •  ایجاد پوشش برای سینی های کابل برق
  •  ساخت قفسه آهنی
  • نبشی کشی در ساختمان برای مهار دیوارهای سفالی و دیوارهای بتن آرمه
  • استفاده در چارچوب های ساده درب و پنجره
  • استفاده از نبشی مدل لقمه ای برای اتصالات تیرآهن به بیم ها در ساختمان

منابع: Asmetalویکی پدیاJoluka

بزن رو ستاره!

ارسال نظر

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر خود را ارسال کنید.