خرید میلگرد بطور مستقیم از کارخانه

مقالات آهن و فولاد تیر 27, 1402

خرید میلگرد

میل‌گرد و نقش آن در تقویت بتن

میلگرد یا میل گرد ، به آهن آجدار آرماتور فولادی یا فیبر پلیمری تقویت شده ای میگویند که در بتن برای جبران و بالا بردن مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد یا فیبر پلیمری که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میل‌گرد می‌باشد. در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ‌های  شکل، ناودانی یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود. آج در میل‌گرد به منظور درگیرکردن فولاد در بتن است بدین منظور آج در میل‌گرد به صورت مارپیچ و با عمق استاندارد ایجاد می‌شود تا بتواند سطح درگیری میل‌گرد و بتن بالا رود.

 

قیمت میلگرد

برای اطلاع از آخرین قیمت روز میلگرد میتوانید به صفحه قیمت میلگرد در سایت ما مراجعه نمایید.

از کجا میلگرد بخریم؟

برای خرید و فروش میلگرد از فروشندگان می توانید از صفحه آگهی فروشندگان میل گرد بازدید نمایید تا بهترین قیمت روز به همراه حمل و نقل سریع و مطمئن را از شرکت ها و کارخانجات تولید میلگرد، مشاهده نمایید.

انواع میلگرد

بطور معمول در ساختمان ها برای افزایش استحکام و مقاومت بتن از میلگرد استفاده می شود و برای اینکه سازه شما از استحکام بالایی برخوردار باشد، استفاده صحیح از میلگرد الزامیست.

ساختار میلگرد

میلگرد نوعی میله فولادی معمولا آجدار است که در سایزهای متفاوتی برای بتن‌ ریزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بتن در برابر نیروهای کششی و چرخشی، مقاومت زیادی ندارد به همین دلیل در ساختمان ها برای مسلح کردن بتن از میلگرد استفاده میشود. استفاده از میلگرد در بتن باعث می‌شود سازه شما در برابر نیروی کششی مقاومت بالاتری پیدا کند. به طور کلی میلگرد وظیفه تقویت بتن را برعهده دارد. مهمترین دلیل استفاده از میل گرد در بتن ، افزایش مقاومت کششی ، محافظت از سازه در برابر زلزله است. در زمان وقوع زلزله، استفاده از میلگرد در بتن جلوی ترک و شکستگی بتن را خواهد گرفت.

قیمت میلگرد

میلگرد در بتن

هدف از استفاده میلگرد در بتن ، افزایش قدرت تقویت مصالح است. میلگردها با ترکیب آلیاژهای مختلف برای کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. میلگردهای آجدار یکی از معمول ترین انواع میلگرد هستند. وجود آج روی میلگرد کمک می‌کند این مقطع با استحکام بیشتری درون بتن قرار بگیرد و در نتیجه آن احتمال آسیب و شکستگی در سازه تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این تعاریف میبینیم که میلگرد نقشی بسیار مهم در بتن ایفا می‌کند.

کاهش هزینه ساخت و ساز و ضخامت بتن

از دیگر دلایل استفاده ار میلگرد در بتن می‌توان به کاهش ضخامت بتن اشاره کرد. زمانی که میلگرد در بتن ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد دیگر نیازی نیست شما از بتن با ضخامت بالا استفاده کنید. دلیل این موضوع را می‌توان به استحکام بالای بتن ریزی بدون نیاز به افزایش ضخامت ربط داد. بتنی که دارای خواص شکنندگی بود حال با استفاده از میلگرد نه تنها بسیار محکم شده است بلکه پیاده‌سازی آن نیز آسان تر شده است. علاوه بر تمام این موارد، استفاده از میلگرد باعث کاهش هزینه ساخت و ساز نیز می شود.

 

انواع میلگرد بر اساس جنس آن

میلگرد فولادی معمولی

میلگرد فولادی یکی از پرکاربردترین میلگردهای استفاده‌شده در صنعت ساختمان‌سازی میباشد. این نوع مقطع از فولاد ST37 ساخته شده و به دو صورت ساده و آجدار تولید می‌شود. این محصول از مقاومت و استحکام کششی بالایی برخوردار است. میلگرد فولادی معمولی با نام میلگرد سیاه نیز در بازار شناخته می‌شود. تنها مشکل این نوع میلگرد که موجب شده است تا انواع دیگر نیز ساخته شوند، فرسایش و در نهایت شکسته شدن در بتن است. به همین منظور در مناطقی که رطوبت به مقدار زیادی وجود دارد، از نوع دیگر میلگرد استفاده می‌شود.

میلگرد ضدزنگ

این نوع میلگرد با کاربرد مشابه با مقطع فولادی معمولی، بیشتر در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در مناطقی با شرایط آب و هوایی مرطوب که احتمال زنگ‌زدگی بیشتر است، کاربرد گسترده‌تری دارد. این مقطع از نوع بهترین میلگردهای موجود در بازار است که به مراتب دارای قیمت بالاتری هم هست. بیشترین کاربرد میلگرد ضدزنگ در شبکه‌بندی‌ها، لوازم تزئینی مانند فرفورژه‌ها، تقویت‌کننده و نگه‌دارنده است. علاوه بر این در صنعت ساختمان‌سازی به منظور جبران مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود.

انواع میلگرد

انواع میلگرد

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه در اثر ایجاد یک لایه فلز روی بر فولاد معمولی تولید و روانه بازار می‌شود. این محصول دارای خاصیت ضدزنگ و مقاومت بالا در برابر خوردگی است. بیشترین تولید این محصول به صورت سفارشی و در کارگاه‌های صنعتی انجام می‌شود.

میلگرد اپوکسی

هرگاه میلگرد فولاد معمولی با یک لایه از عنصر اپوکسی پوشش داده شود، نوع اپوکسی تولید می‌شود. میزان خاصیت ضدزنگ این محصول بین 70 تا 1700 برابر بیشتر از نمونه‌های معمولی است.

میلگرد ترانس

میلگرد ترانس طی فرایند نورد گرم و با استفاده از آلیاژهای خاص فولادی که دارای مقاومت بیشتری نسبت به ST37 هستند، تولید می‌شود. به دلیل اعمال کشش بر روی این مقطع فولادی، در بازار از آن به نام میلگرد کششی نیز نام برده می‌شود. سطح صاف و صیقلی آن در طول فرایند ساخت موجب شده تا علاوه بر صنعت ساختمان‌سازی، به‌منظور تولید لوازم تزئینی نیز کاربرد داشته باشد.

میلگرد فایبرگلاس

ترکیب موادی مانند کربن و فایبرگلاس منجر به تولید ترکیب کامپوزیتی با درصد بالای فیبر کربن می‌شود. استفاده از این میلگرد در محیط‌های اسیدی و خورنده باعث می‌شود تا حد زیادی خسارات ناشی از خوردگی فولاد کاهش یابد. این نوع میلگردها با نام FRP شناخته می‌شوند. مسلح کردن بتن‌ها در مناطقی که در مجاورت میدان الکتریکی و مغناطیسی وجود ندارد، یک انتخاب مناسب و بهینه است تا میزان مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی افزایش یابد. استفاده از میلگردهای فایبرگلاس موجب کاهش قطر و افزایش فاصله بین مقاطع تونل‌ها، فونداسیون و … می‌شود که در نهایت مقاومت ساختمان در برابر زلزله را افزایش می‌دهد.

تقسیم بندی میلگرد از نظر شکل ظاهری

میلگردها از لحاظ شکل ظاهری در سه دسته میلگرد ساده، میلگرد آجدار و میلگرد آجدار پیچیده یا کلاف تقسیم‌بندی می‌شوند و در بتن کاربردهای متفاوتی دارند.

میلگرد ساده

یکی از پرکاربردترین میلگردهای مورد استفاده در صنعت ساخت‌وساز، نوع ساده است. سطح صاف و یکنواخت این محصول موجب می‌شود تا به آسانی خم شده و بدون وارد کردن آسیب به ساختمان قابلیت برش نیز داشته باشد. از میلگرد ساده بیشتر در ساخت درز انقباض خیابان‌ها یا فرودگاه‌ها با هدف جلوگیری از جمع شدگی و ترک خوردن بتن استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این محصول در اتصالات ساختمانی، ساخت اتصالات صنعتی و تولید قطعات خودروسازی است. به همین علت توصیه می‌شود در ساخت سازه‌های سنگین مانند پل به دلیل وارد شدن فشار بالا، از این نوع مقاطع فولادی استفاده نشود.

میلگرد ساده بر اساس جنس ماده استفاده‌ شده به سه دسته تقسیم می‌شود:

میلگرد ساده فولاد کربنی:

این نوع مقطع ساده بیشترین کاربرد را در ساخت میخ، اتصالات، آهنگری و خاموت زنی دارد.

میلگرد ساده فولاد آلیاژی:

با استفاده از نورد گرم، میلگرد کششی تحت تاثیر ابزارهای مختلف تولید می‌شود. عملیات تاب‌گیری و پولیش زنی روی این نوع محصول فولادی پس از دستیابی به ضخامت و طول مورد نظر انجام می‌شود. این روش موجب افزایش مقاومت در میلگرد شده و در نهایت به منظور استفاده در خودروسازی، صنایع هوایی، ساخت قطعات صنعتی مانند غلتک و تولید پیچ و مهره مورد استفاده قرار داده می‌شود.

میلگرد ساده ضدزنگ:

این نوع میلگرد با استفاده از فلز روی، پوشش داده می‌شود و بسته به میزان ضدزنگ بودن آن در صنایعی مانند هوافضا، شیمیایی، نفت، پتروشیمی، غذایی و ساخت تجهیزات پزشکی به کار گرفته می‌شود.

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار برخلاف نوع ساده دارای فرورفتگی و آج‌هایی بر روی سطح خود است. همین امر باعث شده تا میزان فرسایش کمتری داشته باشد و درون بتن و فولاد عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. افزایش سطح مقاومت کششی در سازه‌های بتنی تحت تاثیر این محصول است. استفاده در انواع سازه‌های بتنی با تحمل فشار بالا مانند پل‌ها، ساختمان‌ها و برج‌ها
تقویت‌کننده و مقاوم‌سازی سازه‌های فولادی در برابر زلزله
تولید بتن مسلح شده با هدف افزایش مقاومت کششی بتن
پیشگیری از تخریب سازه‌های بتنی

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار

انواع میلگرد بر اساس استاندارد

با توجه به انواع میلگرد و کاربرد آن استانداردهای مختلفی برای تولید میلگردها نظیر میلگرد ساده Ck45 وجود دارد. علاوه بر قوانین بین‌المللی مانند استاندارد روسی، ژاپن و اروپایی، هر کشور برای تولید میلگرد یک قانون مخصوص به خود را دارد. در ایران استاندارد ملی ISIRI 3132 برای ساخت این محصولات استفاده می‌شود. بر اساس این استاندارد، میلگردها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

میلگرد A1

این نوع از مقاطع فولادی دارای سطح صاف و بدون آج هستند. به دلیل درصد کم کربن، قابلیت تغییر شکل، انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری بالا دارند و برای عملیات جوشکاری و خم‌کاری به کار می‌روند.

میلگرد A2

میلگرد مارپیچی یا فنری که به صورت ترد یا نیمه نرم است، آج‌های مارپیچی یکنواختی بر روی بدنه خود دارد. بیشترین کاربرد این محصول در عملیات ساختمانی به خصوص خاموت زنی است و درجه سختی بیشتری نسبت به A1 دارد. توصیه می‌شود عملیات جوش‌پذیری بر روی آن انجام نشود.

میلگرد A3

این نوع میلگرد با آج‌های پیچیده با نام سخت خشک شناخته می‌شود. میزان سختی این نوع از دو نوع A1 و A2 بیشتر است. به همین دلیل شکل‌پذیری کمتری دارد و عملیات جوش‌پذیری بر روی آن‌ها ممنوع است.

میلگرد A4

این نوع میلگردها دارای آج‌های دوکی شکل هستند که به نام آجدار مرکب نیز شناخته می‌شوند و عنوان سخت‌ترین نوع میلگرد را به خود اختصاص داده‌اند. وجود آج‌های جناقی یا مرکب باعث افزایش میزان چسبندگی به بتن می‌شوند. بیشترین کاربرد مقطع فولادی A4 در انواع سازه‌های ساختمانی، بتن آرمه به جز دیوارهای برشی و قاب‌های خمشی است.

 

انواع میلگرد بر اساس ضخامت

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در دسته‌بندی انواع میلگرد، ضخامت آن‌ها است. در کشور ما این مقاطع فولادی در ضخامت‌های مختلف و به منظور مصارف گوناگون تولید و به کار برده می‌شوند. بیشتر محصولات تولیدشده ضخامتی بین 8 تا 50 میلی‌متری دارند. ضخامت، همان اندازه قطر میلگرد است. مقطع‌های با ضخامت بیشتر برای سازه‌های سنگین و محصولاتی با ضخامت کمتر برای سازه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر استفاده می‌شوند.

تولید میلگرد

به طور معمول برای تولید میلگرد از فرآیندی به نام نورد گرم استفاده می‌شود. نورد در واقع یکی از رایج‌ترین روش‌های تولید مقاطع فولادی مختلف است که در آن شمش فولادی گداخته توسط غلتک‌هایی که در مسیر آن قرار گرفته‌اند، در معرض فشار قرار می‌گیرد. مجموع مراحل تولید میلگرد را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  •  گرم‌کردن ماده اولیه
  • نورد شمش
  • خنک کردن
  • برش

منابع: ویکی پدیا

 

بزن رو ستاره!

ارسال نظر

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر خود را ارسال کنید.